Bilancování 2022
K závěru roku už tradičně patří bilancování. I já si trochu zabilancuju. Ne proto, abych se chvástala svými úspěchy. Naopak - v následujícím článku uvidíte, že realita možná není tak růžová, jak se na první pohled může zdát (to už tak na sociálních sítích bývá, že ;-)? ). Aniž bych si chtěla stěžovat a tento rok opravdu považuju za pracovně velmi úspěšný, ta cesta opravdu není úplně jednoduchá.
Letos v červnu mi po šesti letech skončila rodičovská dovolená. Přestože si kreslením vydělávám už hodně let, vždy jsem ilustrování provozovala jako vedlejší činnost - buď při zaměstnání nebo při rodičovské. Teprve letos jsem se rozhodla definitivně přejít na volnou nohu a věnovat se už pouze ilustrování a své autorské tvorbě.
Jak si tedy nyní hodlám vydělávat?
1) hlavní zdroj mých příjmů nyní je (a tak to asi i zůstane) ilustrace na zakázku: reklamní a knižní ilustrace, především pak spoléhám na dlouhodobější spolupráce. Letos jsem se rozhodla práci na zakázku poněkud omezit a věnovat se víc své autorské tvorbě a e-shopu. Nové nabídky jsem proto přijímala jen minimálně. Pokud bych se ale někdy v budoucnu dostala do nějaké svízelné finanční situace, otočila bych to a zaměřila bych se na opět více na ilustrátorské služby. Těmi se (pokud už máte nějaké zkušenosti a reference) stále dá vydělávat na živobytí poměrně pohodlně (více k tématu cenotvorby ilustrací jsem se rozepsala zde). Snad nám do toho v budoucnu nehodí vidle hojně diskutovaná umělá inteligence a všichni ilustrátoři neskončí na dlažbě.
Momentálně se však naštěstí nacházím v situaci, kdy mám z minulosti poměrně slušnou finanční rezervu. Navíc žijeme dost skromně a nemáme velké výdaje. Proto si můžu dovolit luxus věnovat se tomu, co mě baví nejvíc i s mírným rizikem, že to nebude tak výdělečné.
2) pravidelně dostávám procenta z prodeje mých knih, které mi čtvrtletně vyplácí Albatros Media. Knihy prodávám i ve svém e-shopu, ovšem jen v malém objemu - s ilustrací a věnováním a za vyšší cenu. Balit a odesílat knihy za běžnou cenu by nebylo mých v silách. V prvních měsících po vydání jsou čísla samozřejmě velmi sympatická, ale křivka postupně klesá a v žádném případě se nejedná o plnohodnotný příjem. V dlouhodobém horizontu jde spíš o skromné kapesné. Takže odpověď na otázku "A tebe prodej těch knížek uživí?", kterou občas dostávám, zní: "Cha-cha-chá!". Možná, kdybych těch knih vydala už desítky a prodávaly se všechny po tisících, mohla bych hodit nohy na stůl. Ale mám jen dvě, z toho druhá vyšla teprve nedávno. A to jsou procenta, která autorům vyplácí nakladatelství Pointa, na naše poměry opravdu vysoká. Z volného prodeje je to 20 %, z výtisků koupených přímo na e-shopu Pointy dokonce 40 %. Běžně se u nakladatelství málokdy dostanete přes 15 %. To je ovšem vyváženo tím, že finance na vydání knihy si autor zajišťuje sám v crowdfundingové předprodejové kampani.
Z knih, které jsem pouze ilustrovala, procenta z prodeje nemám. Pokud vím, procenta z prodeje pro ilustrátory u nás nebývají zvykem. Ta jsou vyhrazena autorům a ilustrátoři dostávají jednorázový honorář.
3) příjmy z e-shopu
I když e-shop asi vždycky budu mít spíš pro radost a ne pro nějaký velký výdělek, neznamená to, že bych ho chtěla dotovat. Do budoucna bych proto byla ráda, aby generoval alespoň nějaký menší zisk. O tom ale po prvním roce provozu nemůže být řeč.
S čím vším se jako začínající e-shopař musím potýkat podrobněji popisuju ve svém článku z června, tím se proto nyní zabývat nebudu.
Přestože asi není úplně zvykem zveřejňovat konkrétní čísla, já se s vámi o ně podělím. Mám jen maličký autorský e-shop, proto částky nejsou nijak závratné. Nevidím důvod s nimi dělat nějaké tajnosti a snažit se budit falešný dojem, že se topím v penězích.
Od začátku roku jsem do e-shopu investovala cca 270.000 Kč (to je samozřejmě částka, která zahrnuje i výrobu produktů, které v e-shopu mám) a skončila jsem s obratem lehce přes 310.000 Kč. Na první pohled vypadá pozitivně to, že čísla nejdou do mínusu, ale pokud bych si měla proplatit obrovské množství času a úsilí, které jsem do e-shopu investovala (a které jsem místo toho mohla investovat do práce na zakázku, která má téměř nulové náklady), tak nejenže jsem nevydělala nic, ale navíc jsem na tom prodělala kalhoty :-). Ale tak to po prvním roce provozu e-shopu kvůli vysokým počátečním nákladům obvykle bývá. S tím jsem počítala a tuhle bilanci nepovažuju za neúspěch. Uvidíme, jak to půjde dál.
I když jsem se toho za rok naučila hrozně moc, stále je spousta věcí, které jsou pro dobré fungování e-shopu zásadní, ale které zatím zanedbávám. Protože si vše kolem e-shopu zatím dělám sama, zkrátka už na ně nemám časovou ani mentální kapacitu.
Neměřím, neanalyzuju, spoustu procesů by chtělo automatizovat, zjednodušit, moc neřeším SEO ani copywriting, nevyužívám placenou reklamu. Respektive zkusila jsem jednou a zcela bez efektu. Což se dalo očekávat - i reklamu se člověk musí učit jako vše ostatní. Nicméně mám výhodu v tom, že mě práce se sociálními sítěmi opravdu baví a že mi celkem dobře funguje organický dosah. Tak spoléhám na něj a zatím jsem se k dalším pokusům o reklamu neodhodlala. V budoucnu bych také hrozně ráda předala věci, které mi nejdou a nebaví mě. Ovšem zatím moc nevím, jak delegování uchopit. Pokud ale chci e-shop udržet při životě, asi to bude nezbytné. Jinak bych se utavila na činnostech, které mě vysávají a berou mi čas tolik potřebný pro samotnou tvorbu.
Na co jsem se dále v tomto roce zaměřila bylo budování e-mailové databáze. Představa, že mi někdo ukradne účet (nebo se ho z nějakého důvodu facebook rozhodne zablokovat) a já přijdu o svou komunitu, kterou buduju přes čtyři roky, mě opravdu neláká. Proto jsem letos začala na e-mail všem, kdo se přihlásili k odběru, posílat speciální bonusové komiksy. Ty kreslím podle námětů, které mi posílají mí sledující (přihlásit se k odběru je možné zde). V případě, že bych přišla o svůj účet na facebooku, se tak mohu spojit alespoň s částí svých fanoušků a zákazníků prostřednictvím e-mailu. Pro e-mailing využívám Ecomail.
Za velký úspěch v tomto roce považuju i to, že se mi podařilo dostat se do médií. I když to tak možná nepůsobí, veřejné vystupování mi není příjemné. Mnohem raději jsem schovaná za obrázky. Ale je to ta nejlepší reklama, jakou jsem si mohla přát, a proto jsem za všechny příležitosti, které jsem dostala, velmi vděčná. Opět se mi potvrdilo, jak důležité je budovat si přátelské vztahy a kontakty s lidmi napříč obory. Vzájemně se oceňujte a pomáhejte si, máte-li co nabídnout, nabídněte to. Stokrát se vám to vrátí.
Velmi přínosná pro mě letos byla spolupráce hlavně se třemi ženami, kterým bych chtěla poděkovat:
Děkuju Bohdaně Goliášové za to, že mi otevřela nové obzory - a několik dveří :). Její projekt Tvůrci v praxi jsem doporučovala všem, kdo se chtějí živit rukodělným koníčkem, už mnohokrát. Ale udělám to ráda znova. Protože ten projekt si to opravdu zaslouží.
Děkuju Jasmině Bosanacové za to, že mi pomohla e-shop nasměrovat, za užitečné tipy a vydatnou pomoc s emailingem. Bez ní bych měla o dost šedivých vlasů víc (a že jich mám i tak dost). Vy, které máte e-shop (nebo zvažujete jeho založení), určitě se přidejte do její skupiny Ženy s e-shopem - skupina pro společný růst.
Děkuju Hance Ptáčkové za pozvání na Festival dětské psychologie, kde jsem poprvé otevřela téma svého mateřského vzteku, které následně tolik zaujalo média (a teď bych už zas ráda chvíli mluvila o něčem jiném :D ).
Letošní rok tedy uzavírám s pocitem dobře odvedené práce, ale i s mnoha dalšími plány a hlavně vědomím, že v mnoha směrech jsem stále na startu a strašně moc věcí se teprve musím naučit.
Přihlašte se k odběru mého newsletteru.