Bilancování 2023
Silvestr je za dveřmi, ohlížím se za uplynulými dvanácti měsíci, hodnotím, co se mi v pracovním životě (ne)povedlo, na co jsem pyšná a co bych naopak udělala jinak. Článek jsem sepsala především sama pro sebe, abych se k němu mohla vracet a s odstupem let vidět, kam jsem se v profesním životě posunula. Ale snažila jsem se do něj zároveň zahrnout informace a tipy, které by mohly být užitečné někomu, kdo se věnuje tvůrčí činnosti a jeho profesní směřování je podobné tomu mému.
Rok 2023 byl první rok v mém životě, který jsem úplně celý strávila na volné noze jako ilustrátorka na plný úvazek. I když ilustruji už mnoho let, vždy jsem se tomu věnovala jako vedlejší činnosti - buď při práci učitelky nebo při rodičovské dovolené (která mi skončila teprve loni v červnu). Sama jsem byla zvědavá, jak se tento rok vydaří. A můžu říct, že jsem spokojená.
O "pilířích" svého podnikání jsem psala už v bilancování za minulý rok (článek si můžete přečíst zde). Pro letošek platí to samé co vloni.
1) ilustrace na zakázku. I v tomto roce byly zakázky hlavním zdrojem mých příjmů. Mám radost, že se mi daří držet si a rozvíjet několik dlouhodobých spoluprací. Co se týká těch nových, jsem ve velmi příjemné fázi, kdy aktivně nové zakázky nemusím vyhledávat a nabídky chodí samy. Pokud bych se nevěnovala i svým osobním projektům, vzala bych jich víc, ale mnohé z nich jsem z kapacitních důvodů letos odmítla. Učit se říkat NE je pro mě poměrně nová zkušenost, ke které jsem se dopracovávala mnoho let, a není to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Každé nabídky si totiž velmi vážím a zájemce odmítám jen nerada.
2) procenta z prodeje mých knih. Na podzim roku 2022 vyšel druhý díl Já to měl první!. Autorský honorář mi nakladatelství vyplácí čtvrtletně a první "výplata" tedy přišla až začátkem roku 2023. Pokaždé, když vyúčtování přijde, gratuluju si, že jsem knížky vydala právě v Pointě. V ní totiž autor dostává oproti tradičním nakladatelstvím opravdu velmi vysoká procenta z prodeje knih. Ale zadarmo to samozřejmě není - peníze na realizaci knihy musíte sehnat sami během crowdfundingové kampaně, a pokud nemáte vybudovanou komunitu fanoušků, kteří vás podpoří, šance, že se vám peníze podaří vybrat, je velmi malá. O výhodách a nevýhodách různých cest jak vydat knihu jsem podrobněji psala zde.
Protože se obě knížky prodávají hezky, jsou pro mě příjmy z nakladatelství velmi důležité.
3) příjmy z e-shopu. Letos to byla jízda, ale stále platí, že e-shop není (a nejspíš ani nikdy nebude) hlavní zdroj mých příjmů. Do e-shopu jsem letos přidala mnoho nových věcí a momentálně v něm je téměř 200 produktů. Už od začátku roku byly prodeje ve srovnání s předchozím mnohem lepší. Ale od konce léta až do začátku listopadu se Webnode, platforma, na které běží můj e-shop, potýkal s masivními výpadky a e-shop fungoval jen velmi sporadicky. Bála jsem se, že z vánočních prodejů nebude nic. Po velkém nátlaku nespokojených zákazníků ale naštěstí Webnode začal situaci urgentně řešit a vánoční sezona se nakonec podařila hezky. I tak jsem se ale rozhodla z Webnode odejít a e-shop přestěhovat na Shoptet, kde bude fungovat od začátku roku 2024. Oproti roku 2022 byly výdaje na e-shop výrazně vyšší, přesáhly 400.000 Kč. Nárůst ale platí i pro příjmy z něj a s potěšením můžu konstatovat, že i celkový zisk se oproti minulému roku zvýšil. Stále to sice není částka, která by mi zaplatila veškerý čas a energii, který jsem do něj vložila, ale mám radost, že tendence je vzestupná. Ani letos jsem si neplatila žádnou reklamu a využívala čistě organického dosahu.
Co bych udělala jinak, kdybych mohla?
1) ještě než bych spustila e-shop, poradila bych se se specialistou, kterou platformu pro něj zvolit. To se mi letos dost vymstilo. Na konci roku 2021 jsem dost spontánně vybrala Webnode (mají fakt hezké šablony :-D ), ale ukázalo se, že pro můj e-shop to nebylo vhodné řešení. Přechod na shoptet mě stál dost peněz, protože jsem maximum toho, co šlo, svěřila specialistce (zde určitě mohu vřele doporučit Jasminu Bosanacovou, která mi s e-shopem pomáhala už v minulosti). Neměla jsem časovou kapacitu (a ani chuť) stavět si celý e-shop znovu sama.
2) při výběru produktů pro svůj e-shop bych se víc soustředila na to, co chtějí zákazníci než na to, co se líbí mně. Měla bych možná na skladě o pěkných pár ležáků méně :-).
3) když se pouštím do kreslení nových autorských komiksů nebo jiných ilustrací, předem zvažuji, jestli by se z nich nedala vytvořit nějaká tematická řada či série. Můžu pak přizpůsobit formát a styl tak, aby byly jednotné. Když mě napadlo, že bych se z mých komiksů dal vytvořit kalendář, strávila jsem poměrně velké množství času tím, že jsem vybrané komiksy překreslovala tak, aby měly stejný rozměr a všechny strany kalendáře působily jednotně. U druhého kalendáře jsem s tím už předem počítala a ušetřilo mi to hodně práce.
Co bych dále doporučila, pokud zvažujete otevřít si autorský e-shop?
1) hned od začátku sbírejte doporučení, nebojte se zákazníky poprosit o recenzi a poslat odkaz, kde by vám po dokončení nákupu mohli naklikat nějakou tu hvězdičku. Buďte si jistí, že pokud je o to nepožádáte, sám od sebe to neudělá téměř nikdo. Ne že by vám recenzi dát nechtěli, ale zkrátka je to nenapadne nebo nemají čas hledat, kam by vám doporučení měli napsat.
2) hned od začátku si budujte e-mailovou databázi. Pokud nevíte, co do e-mailů psát a nechcete posílat jen tvrdě prodejní e-maily s nabídkou produktů, vymyslete si třeba nějaký zajímavý (poučný nebo zábavný) "seriál".
3) recyklujte. Když už něco vytvoříte, přemýšlejte, jestli by se to nedalo využít na více účelů. Jednou za dva týdny posílám odběratelům e-mail s komiksy podle námětů od svých fanoušků (přihlásit k odběru se můžete zde). Ty jsem pak použila do výše zmíněného kalendáře, který se prodával moc hezky. A ty nejpodařenější komiksy pak nechám natisknout jako pohlednice.
Jaká jsou má pracovní předsevzetí pro rok 2024?
1) Už hodně let mám sen vydat knihu komiksových životopisů světových malířů. Na knížce pracuju už několik roků s Katkou Schwabikovou (se kterou jsem spolupracovala už na 4 historických knihách, které vyšly v nakladatelství Slovart) a letos se práce, která dlouho stagnovala, konečně trochu rozjela. Moc ráda bych knihu vydala v roce 2024. Úskalí těchto dlouhodobých osobních projektů, které si člověk dělá do šuplíku, je, že vždycky musí počkat, až na ně budete mít čas. Přednost má práce na zakázku nebo to, co víc hoří. I tak si ale myslím, že mít svůj osobní projekt, který neděláte primárně pro zisk, ale protože do toho dáváte celé své srdce a plníte si tak třeba nějaký svůj sen, je strašně důležité. Protože to jsou často ty nejhodnotnější věcí, které kdy vytvoříte. Více o tom, proč je fajn mít nějaký osobní kreativní projekt si můžete poslechnout v tomto videu Kreativních kreatur.
2) S e-shopem nemám žádné velké ambice, mám ho hlavně pro radost. Ráda bych ho ale více automatizovala a možná i delegovala některé věci, kterým nerozumím a nechce se mi je učit. Ale určitě netoužím dostat se do fáze, kdy bych musela zaměstnávat trvalou pomocnou pracovní sílu nebo hledat větší prostory pro sklad. Úplně by mi stačilo, kdyby se zisk z e-shopu dostal na částku, která by pokryla nejen finanční náklady, ale - jak už jsem zmínila - zaplatila by mi čas a energii, které mu věnuji. Pokud by se mi této mety podařilo dosáhnout příští rok, byla bych víc než spokojená.
3) Do budoucna bych ráda nějakým způsobem rozšířila polo-pasivní příjmy z ilustrací. Momentálně jsou jím mé dvě knihy (třetí díl bych chtěla vydat v roce 2025) a nově také procenta z prodeje mé autorské látky, která se prodává na e-shopu latkymotylek.cz (v tomto případě se ale jedná o velmi nízkou částku). O tom, jak mít jako tvůrce příjem z více zdrojů, mluví Bohdana Goliášová v tomto videu.
4) Příští rok bych ráda víc odpočívala a sportovala. Cítím se často extrémně zahlcená myšlenkami na práci a uvědomuju si, že mi to vůbec nedělá dobře. Vypnout hlavu na povel mi ale nejde, udělat dělící čáru mezi prací a volným časem je v případě, kdy podnikáte a vaše práce je navíc i váš největší koníček, velký problém. Pokud se ale člověk chce vyhnout vyhoření, nemá jinou možnost (o tom, jaký vliv na efektivitu práce má kvalitní a dostatečný odpočinek mluví třeba Tomáš Vachuda v tomto rozhovoru s Robertem Vlachem). Tuším, že tohle bude pro mě jedna z největších výzev pro příští rok.