Alchymie cenotvorby

Občas se mi stává, že se zájemce o mé služby poté, co zakázku orientačně nacením, už neozve. Rozhodně to není tím, že bych měla přepálené ceny. Ale málokdo si dovede představit, co všechno za nakreslením takové ilustrace je. Cenotvorba v ilustraci (respektive v jakékoliv kreativní profesi) je popravdě řečeno dost velká alchymie. Při naceňování zakázky je potřeba brát v úvahu mnoho různých faktorů. Ale určitě existuje nějaká minimální hranice, za kterou by žádný ilustrátor, který se chce ilustrací živit, jít neměl.

Například obrázek u tohoto příspěvku (cca 3/4 A4) mi od návrhu po finalizaci zabral 5 hodin a 30 minut (vím to přesně, protože je vytvořen v aplikaci Procreate, která automaticky zaznamenává čas, který na obrázku strávíte. Ohromně užitečná věc při stanovení ceny za práci). Takže pokud po mně někdo chce podobnou celobarevnou ilustraci A4 (na které můžu pracovat i 7 hodin) za 500 kč, dokážete si snadno spočítat, že při takovém finančním ohodnocení bych nedosáhla ani na minimální hodinovou mzdu.

O cenotvorbě kreativních profesí už na internetu najdete poměrně velké množství informací (a to i přestože pro mnohé autory je sdílení těchto informací pořád tabu a své ceníky zveřejňovat nechtějí). Já osobně ceník na svých stránkách zveřejněný mám.

https://www.barborabrunova.cz/spoluprace/

I když je jen orientační, myslím si, že je dobré ho mít zveřejněný. Klient má od začátku jasno, v jakých cenových relacích se pohybujete, což vám i jemu ušetří čas a energii, kterou byste jinak možná zbytečně vkládali do počáteční emailové nebo telefonické komunikace.

Pokud vás problematika naceňování ilustrací zajímá, vřele k tomuto tématu doporučuju obsáhlý článek od přední české ilustrátorky Toybox

https://www.czechillustrators.cz/2020/04/21/ilustratori-neberte-spatne-placenou-praci-zadavatele-prestante-nam-ji-nabizet/?fbclid=IwAR35-8EZTBKu0rfwjKYLLbdlR1bblcy0mMTCtVg1ru6ATZnf-UtwQT42i-c

(akorát pozor - článek je z dubna roku 2020 a ceny nejsou aktualizované)

Dále opět doporučuju streamy mých oblíbených Kreativních kreatur. O cenotvorbě je řeč v těchto epizodách:

https://kreativnikreatury.cz/epizody/jak-spocitat-cenu-za-kreativni-praci-o-kolik-penez-si-rict-klientovi

https://kreativnikreatury.cz/epizody/jak-si-rict-o-vic-penez-cenotvorba-kreativni-prace-cast-druha

https://kreativnikreatury.cz/epizody/vyjednavani-o-cene-kdy-davat-slevy-a-neprijit-o-zisk

https://kreativnikreatury.cz/epizody/jak-stanovit-cenu-za-licenci-a-k-cemu-jsou-licence-dila